آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟👴| معرفی آثار⚡+ ساعات بازدید⌚

1403-04-09
0 دیدگاه
تصویری از مجسمه خواجوی کرمانی و سنگ نوشته های دیوار بوستان 4165487857

شیراز به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری داخلی و خارجی، با جاذبه‌های فراوان و متنوع خود، تمامی سلایق را جذب می‌کند. در بین این جاذبه‌ها، مقبره شاعران بزرگ جایگاه ویژه‌ای دارد که از جمله آنها می‌توان به آرامگاه خواجوی کرمانی اشاره کرد. کمال‌الدین ابوالعطا، معروف به خواجوی کرمانی، در سال ۶۸۹ هجری قمری در کرمان به دنیا آمد. او یکی از شاعران برجسته دوره مغول بود و در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز درگذشت. امروزه، مقبره خواجوی کرمانی یکی از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و در مقابل دروازه قرآن قرار دارد. باغ عفیف آباد شیراز نیز یکی از مناطق نزدیک به این آرامگاه است که به سهولت دسترسی گردشگران به این محل کمک می‌کند. چشمه مشهور رکن‌آباد نیز از نزدیکی آرامگاه خواجوی کرمانی می‌گذرد و زیبایی این مکان را دوچندان کرده است. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره این مقبره آشنا شوید.

نمایی از آرامگاه خواجوی کرمانی در کنار دروازه قرآن شیراز 41684787687


📍آرامگاه خواجوی کرمانی کجاست؟

آرامگاه خواجوی کرمانی در دامنه کوه صبوی و ابتدای جاده شیراز – اصفهان، در منطقه‌ای به نام تنگه الله اکبر و درست در مقابل دروازه قرآن شیراز واقع شده است.

مسیر دسترسی:
برای دسترسی به آرامگاه خواجوی کرمانی، کافی است به دروازه قرآن شیراز بروید. اگر در داخل شهر هستید، می‌توانید از طریق بلوار آیت‌الله ربانی یا بلوار هفت‌تنان به مقصد برسید. برای کسانی که از خارج از شیراز می‌آیند، بهترین مسیر، بزرگراه مرودشت به شیراز است که شما را مستقیماً به ورودی شهر هدایت می‌کند.

نقشه گوگل مپ آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز 565846881253
برای مشاهده دقیق تر مسیر رسیدن به آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز روی عکس کلیک کنید

👴معرفی خواجوی کرمانی: نبوغ ادبی در گذر تاریخ

خواجوی کرمانی کیست؟

خواجوی کرمانی، از نوابغ برجسته عالم ادبیات، در سال ۶۷۹ هجری قمری در کرمان متولد شد. این شاعر نامدار در دوران جوانی، علاوه بر تحصیل، علاقه وافری به مسافرت داشت و در طول زندگی خود به مقاصدی نظیر بیت‌المقدس، مصر، شام، حجاز و عراق سفر کرد. او همچنین مدتی را در بغداد زندگی کرد و سپس به ایران بازگشت و در شیراز اقامت گزید. خواجوی کرمانی در بخشی از عمر خود در جوار فردی به نام ابواسحاق به سر برد و از حضور او بهره‌های فراوانی برد. آرامگاه خواجوی کرمانی در سال ۱۳۱۵ هجری قمری توسط اداره فرهنگ استان فارس بنا شده است. خواجوی کرمانی ارتباطی نزدیک و صمیمی با شخصیت‌های برجسته‌ای نظیر عماد فقیه کرمانی، سلمان ساوجی، عبید زاکانی، شیخ امین‌الدین بلیانی و خواجه حافظ شیرازی داشت. او در سال ۷۵۲ هجری قمری در شیراز دارفانی را وداع گفت.

تصاویری از اطراف و مجسمه و مقبره خواجوی کرمانی در شیراز 41684768741

📚آثار و تأثیرات خواجوی کرمانی

خواجوی کرمانی به‌عنوان یکی از گوهرتراشان غزل فارسی شناخته می‌شود و نقش وی در سال‌هایی که در شیراز بود، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. خواجه حافظ شیرازی به شدت تحت تأثیر او قرار گرفت و بسیاری از ابیات دیوان حافظ، بازتاب اشعار خواجوی کرمانی هستند. برای نمونه:

خواجوی کرمانی – غزل شماره ۳۱:
خرقه رهن خانه خمار دارد پیر ما

حافظ – غزل شماره ۱۰:
ما مریدان روی سوی قبله چون آریم چون

دیگر آثار مهم خواجوی کرمانی شامل دیوان اشعار، مثنوی سام نامه، رساله البادیه، مناظره نی و بوریا، سبع المثانی و خمسه خواجو می‌شود. خمسه خواجو متشکل از پنج مثنوی به نام‌های گل و نوروز، روضه الانوار، کمال نامه، همای و همایون و گوهر نامه است.

نمایی از سنگ نوشته ها در آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز 216546874

🪦آرامگاه خواجوی کرمانی

طبق اسناد موجود، سازمان باستان‌شناسی استان فارس در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی، اتاقی را در بخش شمالی این بقعه طراحی و ساخت. بر سردر این اتاق، دو بیت از اشعار این هنرمند بزرگ به خط نستعلیق حک شده است:

  • دوش می‌کردم سؤال از جان که آن جانانه کو؟
    گفت: بگذر زان بت پیمان شکن پیمانه کو؟
  • صبحدم دل را مقیم خلوت جان یافتم
    از نسیم صبح بوی زلف جانان یافتم

فضای دنج و شاعرانه کنار مقبره خواجوی کرمانی در شیراز 41684768


🧱معماری آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی با معماری چشمگیر و منحصر به فرد خود، یکی از جاذبه های تاریخی برجسته شیراز محسوب می‌شود. این بقعه شامل دو ستون در قسمت‌های پایین و بالا است و سقفی ندارد. در میان این مکان تاریخی، گوری قرار دارد که سطح آن منحنی شکل بوده و روی این گور نوشته‌ای مبنی بر نام خواجوی کرمانی وجود ندارد و تنها آیه‌ای از سوره الرحمن به خط ثلث حکاکی شده است.

متن این آیه چنین است: «کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ وَ یَبْقَی وَجْهُ رَبِّکَ ذُوالْجَلالِ وَالإِکْرَامِ.»

تصویر قبر شیشه ای و حفاظت شده خواجوی کرمانی در شیراز 416874687

محیط پیرامون آرامگاه

در نزدیکی آرامگاه خواجوی کرمانی، سه غار وجود دارد که بر اساس مدارک موجود، مریدان و عالمان آن زمان یکی از این غارها را برای عبادت انتخاب می‌کردند و روزها و شب‌ها در آن‌ها به حمد خداوند می‌پرداختند. یکی از این غارها، بقعه‌ای به نام خواجه عمادالدین محمود را در خود جای داده است. وی از وزرای ابواسحاق اینجو، حاکم مشهور آل اینجو در دوره ایلخانی در شهرهای اصفهان و شیراز، بوده است. در پیرامون این غار، تصاویری زیبا به صورت برجسته طراحی شده‌اند که باستان شناسان بر این باورند که این نقوش به فرمان حسینعلی میرزا در سال ۱۲۱۸ هجری قمری ایجاد شده است.

قسمت ورودی به یکی از غارهای اطراف آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز 1468476874896

زیبایی‌های معماری

معماری آرامگاه خواجوی کرمانی و محیط پیرامون آن، با ترکیبی از عناصر تاریخی و طبیعی، بازدیدکنندگان را به تحسین واداشته و ارتباط عمیقی با تاریخ و فرهنگ ایران برقرار می‌کند. این مکان نه تنها یادآور زندگی و آثار یکی از بزرگان شعر و ادب ایران است، بلکه با موقعیت مکانی و زیبایی‌های منحصر به فرد خود، جاذبه‌ای بی‌نظیر برای علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ محسوب می‌شود.

پله های سنگی ورود به مقبره خواجوی کرمانی در شیراز 167468746


ساعات بازدید و بلیط آرامگاه خواجوی کرمانی

بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب امکان‌پذیر است. بهای بلیط ورودی مجموعه در سال 1403، پنچ هزار تومان تعیین شده است.

سنگ مزار در آرامگاه خواجوی کرمانی در شهر شیراز 4164878637

بهترین زمان بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه خواجوی کرمانی بسته به سلیقه و ترجیح بازدیدکنندگان می‌تواند متفاوت باشد. روزها با نور طبیعی، امکان مشاهده جزئیات و عکاسی بهتری فراهم است، در حالی که شب‌ها با نورپردازی‌های زیبا، فضا جلوه‌ای متفاوت و خاص به خود می‌گیرد. با این اوصاف، برای اکثر افراد، بازدید در ساعات روز به دلیل دید بهتر و شرایط آسان‌تر برای عکاسی توصیه می‌شود.

حوض های سنگی زیبا در بوستان خواجوی کرمانی در شیراز 416874662

پله های سنگی ورود به مقبره خواجوی کرمانی در شیراز 167468746

یکی از قسمت های باستانی آرامگاه خواجوی کرمانی در شیراز 165746746

ارسال دیدگاه